New York, första

Jag är alltid på väg till New York.

Jag satte min fot i staden för första gången 1999. Då var jag en oerfaren 19-åring som inte visste vad jag skulle göra med mitt liv. Jag jobbade som barnflicka i ett överklasshem i New Jersey och när jag blev ledig tog jag tåget in för att promenera längs avenyerna. Det var så vackert tyckte jag, och det var där och då som jag började fotografera. Människor och skyskrapor, taxibilar och parker. Och efter en utställning av Walker Evans på MoMA kände jag starkt att det var fotografi jag borde ägna mig åt. Det har jag gjort sedan dess och resorna tillbaka till New York har varit många. Jag har samlat på mig otaliga bilder av staden och vill visa er ett urval.

Nedan är två personliga favoriter, tagna på Grand Central Station i fjol.

För mig är bilderna spöklika, ett New York man sällan ser. Staden sover aldrig sägs det, men här gjorde den faktiskt det.

1 Response to “New York, första”


  1. 1 Johannes Persson 17 september 2009 kl. 7:46 f m

    Wow. _Så_ fina bilder. Och så skönt det måste vara att ha hittat det som man är riktigt bra på. Roligt!


Kommentera

