Ludde

En höstdag 1999 tog jag med kameran hem till Jean Ludvig Rönnberg för första gången.

Ludde levde utan el och vatten i en skogskoja i 60 år, djuren och naturen var viktigast i hans liv. Han gick alltid sin egen väg, hade inte mycket till övers för myndigheter och politiker men intresset för omvärlden var stort. Han höll sig väl uppdaterad via en transistorradio och mobiltelefon.

Ludde levde ensam men var ingen enstöring. Ofta kom människor på besök, för att köpa hans handskrivna diktsamlingar eller för att lyssna till hans visor och vitsar. Ibland tog han cykeln eller sparken till närmaste busshållplats och åkte till staden för att spela dragspel.

Jag fotograferade Ludde i 10 år och med tiden blev han en vän som hjälpte mig att se livet lite annorlunda, få perspektiv.

En vårdag 2009 träffade jag Ludde för sista gången. Han låg svag i en främmande sjukhussäng, kroppen var tunn och frusen. Men han sken upp när han såg mig och gav mig de krafter han hade för dagen. Det blev ett fint sista möte.

Tack för allt, Ludde. Om dig ska jag aldrig sluta att berätta.

Se fler bilder i galleriet Porträtt.

2 Responses to “Ludde”


  1. 1 Kekke 11 oktober 2009 kl. 10:07 f m

    Fina bilder. Viktigt med människor som går sina egna vägar.

  2. 2 Nina Hellström-Boväng 26 april 2010 kl. 6:58 f m

    Fina och talande bilder. Människomöten är bland det vackraste som finns, och här känner jag att jag möter Ludde genom dina ögon på ett vackert sätt. Även jag samlar på många sådana människomöten som gör livet rikt. Tack för du visade honom för mig!
    Trevlig blogg!


Kommentera

