I smyg

Walker Evans gav gatufotograferingen ett namn. Med en dold kamera mötte han sina objekt rakt framifrån och fotograferade verkligheten precis som den var. I tunnelbanan och på gatorna, längs vägarna och på bussen. Resultatet blev en samling oförställda människor utan överdrivet kroppsspråk eller tillgjorda miner.

För mig är gatufotografering en stor utmaning. Det roligaste och svåraste. Varje bild, oavsett om den är estetiskt snygg eller inte, ställer frågor. ”Vem är mannen? Varifrån kommer han? Vart är han på väg?”

Nedan är några svartvita bilder jag tog på femte avenyn i New York 2008 och färgbilder tagna med kompaktkameran i Williamsburg, Brooklyn, 2009.

På femte avenyn var jag synlig och rörde mig bland folket med min stora kamera. I Brooklyn gick jag med kompaktkameran gömd och sköt från höften på vinst och förlust. En svårare teknik som kräver mycket träning. Jag är inte där än men fortsätter tålmodigt att försöka.

1 Response to “I smyg”


  1. 1 Johannes Persson 15 januari 2010 kl. 4:15 f m

    På ett sätt är du redan där. Du tar bättre bilder från höften än vad de flesta människor (och kanske inte så få fotografer) gör på vanligt sätt. Sedan kan man ju alltid slipa litet och litet till, men har man det inte i sig från början så finns det ju inte så mycket att slipa på.

    Om jag får tycka något mer, och det får jag ju, så gillar jag före-bilden på tandläkartoaletten allra bäst. Shine on!


Kommentera

