Om vad jag gör

När jag berättar att jag arbetar som bildredaktör får jag ofta frågan ”Vad gör man då?”. Så jag tänkte berätta det för er, just eftersom bildredaktörsrollen ser rätt olika ut beroende på vilken redaktion man jobbar.

Som bildansvarig på Expressens nätupplaga innebär det bland annat att jag:

Har koll på det dagliga inflödet. Någonstans mellan 12-15 000 bilder når vår bildbas varje dag och en av mina uppgifter är att scanna av det jag hinner för att hitta intressanta bilder och historier.

Ger fotouppdrag till fotografer runt om i landet.

Köper in bilder av frilansfotografer, tidningar (inrikes och utrikes) och privatpersoner.

Ansvarar för bildbudgeten och att alla bildköp registreras.

Gör bildspel och photoshopmontage.

Fotograferar (bildbylines och genrebilder)

Jag har jobbat som bildredaktör sedan 2006 och trivs väldigt bra med det. Jag var tidigare frilansfotograf men det var en livsstil som inte riktigt passade mig. Jag ville så gärna det, vara min egen chef och kunna välja bland jobben. Men verkligheten var annorlunda och stressen höll på att knäcka mig. Jag var nära att gå in i den där omtalade väggen och hade ingen kraft eller lust att fotografera när jag var ledig. När jag istället blev bildredaktör, med fasta tider och fast lön, kom lusten tillbaka. Så skulle jag bli erbjuden ett fotografjobb nu skulle jag förmodligen tacka nej. Visst är det spännande att möta nya människor och platser varje dag men ännu roligare är att jobba med egna dokumentära projekt – mitt lilla kall i livet.

I morgon styr jag kosan mot Sandviken och återser skådespelarna i Glada Hudikteatern. Missa inte deras pausnummer i Melodifestivalen på lördag!

3 Responses to “Om vad jag gör”


  1. 1 Marie Rosenqvist 13 februari 2010 kl. 10:18 f m

    Johanna – spännande…
    Roligt att ”få ta del” av ditt arbetsflöde.
    Stressen som du skriver om som frilans – där befinner jag mig nu.

    En av brudarna…

    Ha de gott!

    /Marie

  2. 3 Ola 15 oktober 2013 kl. 2:23 e m

    det låter fantastiskt!


Kommentera

