Sune Jonsson

Som jag längtar till den 6:e maj. Då öppnar utställningen Bilder av Sune Jonsson på CFF i Stockholm.

Sune Jonsson är en stor favorit, kanske Sveriges bästa fotograf genom tiderna. Hans 60-talsbilder av landsbygden träffar mig rakt i hjärtat varje gång och jag har länge önskat att jag hade hans debutbok Byn med det blå huset här hemma i bokhyllan.

Sune Jonsson har jämförts med Walker Evans och 2006 visades den minnesvärda utställningen Sune Jonsson möter Walker Evans på Kulturhuset. De skildrade under många år bondesamhället på varsin kontinent och bildspråken har gemensamma nämnare.

Walker Evans dog 1975 och Sune Jonsson 2009, men deras bilder kommer att leva kvar ett bra tag till.

Walker Evans var förresten den fotograf som fick mig att upptäcka fotografi. Sedan jag såg hans bilder på MoMA i New York 1999 har inget varit sig riktigt likt. Och det är jag mycket glad för.

0 Responses to “Sune Jonsson”



  1. Kommentera

Kommentera

