Den Svenska Drömmen fortsätter

Jag vet jag vet.

Jag var i vintras på väg att slutföra mitt stora bokprojekt ”Den Svenska Drömmen”. Jag hade kontakt med ett bokförlag och sökte stipendier för fulla muggar. Men ingen ansökan beviljades och eftersom förlaget inte engagerade sig så mycket som jag önskat drog jag mig ur samarbetet. Självklart har de stor erfarenhet men egentligen kan jag göra mycket själv med hjälp av fina formgivare i min vänskapskrets. Det känns dessutom bättre att ha full kontroll, från början till slut. Jag tror därför starkt på eget förlag och vet att det har blivit en trend bland många fotografer i dag.

Visst, jag skulle med glädje ge ut min bok hos Journal eller Max Ström om de hörde av sig men det vet jag ju att de inte gör. Boksverige är tufft och extra svårt är det med fotoböcker. Det gäller att komma på en riktigt bra idé som kan sälja sig in i stugorna och inte bara till branschfolket. För mitt mål är nämligen att nå längre än så.

Därför kommer jag att satsa på en folklig bok. Men detaljerna håller jag för mig själv så länge. Ansökningstiderna närmar sig igen och jag kommer fortsätta att söka pengar tills någon förstår vilket fint projekt det här är och säger ja! Så kanske kan det bli en bok nästa år istället? Håll tummarna.

Här är en nytagen bild så länge. Ett av många porträtt som tagits på människor runt om i Sverige sedan 2006. Gemensamt är att alla svarat på frågan ”Vad är din dröm?”.

Enkel fotografi framför en vägg men ett viktigt tidsdokument av Sverige i dag.

Tomas Jonsson, 42, lantbrukare, Arbrå

– Jag är en stor realist och det känns svårt att drömma i vuxen ålder tycker jag. Men visst, jag vill väl utveckla verksamheten här på gården.

Evelina Jonsson, 5, Arbrå

– Jag vill jobba med hästar och tjurar som pappa gör.

Lara Maciel Westerberg, 13, Arbrå

– Jag vill bli jurist. Eller typ advokat.

Silza Maciel Westerberg, 44, undersköterska, Arbrå

– Min stora dröm är att ha en sommarstuga vid vattnet. Där skulle vi bara vara lediga tillsammans hela familjen för det händer så sällan.

0 Responses to “Den Svenska Drömmen fortsätter”



  1. Kommentera

Kommentera

