Bilden jag inte kunde ta

Jag såg dem på en trappa i Montmartre.

Ett medelålders kärlekspar, tätt ihopslingrade. De kramades hårt, som om det var på liv och död.  Blickstilla satt de där på trappsteget, som om de ville frysa ögonblicket och aldrig gå vidare. Kanske skulle de snart skiljas åt. Kanske var deras kärlek förbjuden.

Det skulle ha blivit en fantastisk bild. Typen man ser på vykort.

Men hade jag kameran med mig? Nej.

Jag hade just den morgonen, som var resans sista, bestämt mig för att lämna kameran på hotellrummet. Vanligtvis har jag den alltid med mig men jag kände att jag behövde vila lite. Bara vara en enkel turist en stund, utan att tänka i bilder.

Det var då BILDEN kom. Bilden jag inte kunde ta.

Istället för att gräma mig får det bli ett fint minne av Paris. En stad jag nu har besökt en första gång i livet och förälskat mig i.

Här är en annan bild från resan, tagen mittemot hotellet i Montmartre. Den kommer  knappast hamna på ett vykort, men ändå.

3 Responses to “Bilden jag inte kunde ta”


  1. 1 Robban 12 september 2010 kl. 9:51 e m

    Jag hade lätt köpt det vykortet.

  2. 2 johannasyren 14 september 2010 kl. 8:18 f m

    Man tackar!

  3. 3 Asa 16 september 2010 kl. 8:12 e m

    Jag brukar alltid ta ett foto av huset eller vad det nu kan vara som jag ser fran mitt hotelfönster, da jag är ute och reser.
    Jag tycker Ditt foto är underbart. Jag skulle ocksa ha köpt det och ramat in det hemma.


Kommentera

