12 frågor till Pontus Höök

Pontus Höök är den New York-baserade frilansfotografen som bland annat ligger bakom A Swede in New York – en av mina favoritbloggar. En fotograf som verkligen inspirerar. Här är hans svar på de 12 frågorna.

Ur projektet om New York Fashion Week som prisades i Best of Photojournalism 2010.

1. Vad betyder fotografi för dig?

För mig personligen betyder det kreativitet och passion.

2. När och hur kom du på att du ville bli fotograf?

På min första fotolektion i högstadiet på Tranängsskolan. När jag såg min bild växa fram i framkallningsvätskan tyckte jag det var ren magi.

3. Beskriv kort din bakgrund, hur du utbildat dig och var du jobbat.

Växte upp i den lilla orten Tranemo i Västergötland. När jag var sjutton år gammal och gick på gymnasiet så jobbade jag samtidigt extra på Ulricehamns Tidning. Efter studenten jobbade jag som springvikarie på Borås Tidning. Det var där grunden för mitt fotokunnande lades. Därefter vikarierade jag i snabb takt på Expressen, GP, GT och Aftonbladet. I slutet av 90-talet flyttade jag till USA.

4. Hur arbetar du med fotografi i dag?

Nu har jag varit baserad i New York i drygt 13 år. Här jobbar jag gentemot skandinaviska publikationer. De senaste åren har jag även fått upp ögonen för gatufotografering vilket ger mig stor tillfredställelse. Bilderna hamnar förr eller senare på min blogg som blivit lite av ett andningshål för mig och min fotografering.

5. Vad använder du dig av för teknik?

Jag fotar uteslutande digitalt just nu. På senare tid har jag börjat använda extremt ljusstarka, fasta objektiv såsom: 85/1.2 och 50/1.2. Det korta skärpedjupet tilltalar mig.

6. Vilka andra fotografer inspirerar dig?

Så många att jag inte kan nämna alla, men det behöver heller inte vara specifika fotografer som inspirerar. Ibland finner jag inspiration i New York som stad. Eller om jag sett en bra film. Det kan också vara något jag läser som får igång kreativiteten.

7. Berätta lite om ditt senaste projekt.

Mitt senaste egna projekt var ett bildreportage bakom kulisserna på New York Fashion Week. Reportaget resulterade sedan i ett ljudbildspel. Något jag gör gärna och ofta.

8. Och vad blir nästa utmaning?

Mitt nästa projekt är att följa en framstående idrottsman i hans vardag under en längre tid.

9. Hinner du vara ledig ibland? Vad gör du då?

När jag är ledig umgås jag med familjen, min fru Annelie och min 4-åriga dotter Olivia. Det blir mycket promenader på Manhattan, oftast med en lekplats som slutdestination. Ibland blir det en tidig middag på en av stadens många restauranger.

10. Är utmärkelser viktiga? Vilken har betytt mest för dig?

Utmärkelser har sin plats. När jag fick pris i Årets Bild för en bild från USA-valet, så inspirerade det mig till att göra utställningen ”The Obama Effect”. Som namnet antyder så visade bilderna den effekt som Barack Obama hade på sina anhängare under valrörelsen. Tveksamt om utställningen blivit av om jag inte hade fått den extra pushen som nomineringen gav mig.

11. Vad skulle du göra om du inte var fotograf tror du?

I ärlighetens namn så vet jag inte.

12. Framtidsdrömmar och mål?

Någon gång i framtiden bor jag i Sverige och har ett företag som sysslar med foto, video och multimedia i alla dess former.

Pontus Höök fotograferad av Martin Doshé.

Nästa vecka: JH Engström

0 Responses to “12 frågor till Pontus Höök”



  1. Kommentera

Kommentera

