12 frågor till Thomas Wågström

Thomas Wågström är fotografen som bland annat gett ut böckerna ”Boxare” och ”Observationer”. Han driver galleriet [KG52] i Stockholm och är gästlärare på olika fotografiska utbildningar. Han har en rad utmärkelser i ryggen och i år belönades han med Arbetets Museums fotopris.

1. Vad betyder fotografi för dig?

Det är en möjlighet att uttrycka sig. Ett sätt att se på världen och tingen och företeelserna.

2. När och hur kom du på att du ville bli fotograf?

1976, när jag tittade in i Kenneth Gustavssons bildvärld.

3. Beskriv kort din bakgrund, hur du utbildat dig och var du jobbat.

Jag gick GFU 1981 och Nordens Fotoskola 1982-83. Har varit lärare på Nordens Fotoskola 1984-89 och gästlärare, handledare, haft workshops där och på andra fotoskolor sedan dess. Har också jobbat som uppdragsfotograf hela tiden, mest mot fackpress och institutioner som Skolförvaltningen, Länsarbetsnämnden och Svenska Allmännyttan.

4. Hur arbetar du med fotografi i dag?

Jag gör inte så många uppdrag längre. Arbetar med egna projekt, ställer ut, gör böcker. Driver ett galleri [KG52] sedan 2008, är gästlärare på olika fotografiska utbildningar, har workshops. Har några förtroendeuppdrag. Sitter i CFF:s styrelse och i Fotoförfattarsektionens styrelse. Är bildredaktör för en kulturtidskrift som heter Voltaire. Håller på och försöker starta upp en ny fotoboksutbildning.

5. Vad använder du dig av för teknik?

Småbild. Från och med nuvarande bokprojekt är jag helt digital.

6. Vilka andra fotografer inspirerar dig?

André Kertész, Robert Frank,  Kenneth Gustavsson, Anders Petersen m.fl.

7. Berätta lite om ditt senaste projekt.

Boken ”Observationer” (Raster Förlag 2009) består av tre delar. Dels en serie bilder på föremål min morfar sparade i sin verkstad. Märkliga föremål som hängde på krokar i taket, hårt snörade för att ta så lite plats som möjligt. Dels en faksimil av utdrag ur hans dagböcker. I dagböckerna noterade han väder- och naturobservationer. Han noterade också vilka båtar som synts på fjärden utanför. Den tredje biten är några vyer från det berg han satt på när han gjorde sina båtobservationer.

8. Och vad blir nästa utmaning?

En serie bilder av människans mest sensuella och sårbara område, nacken.

9. Hinner du vara ledig ibland? Vad gör du då?

Jag tycker inte om röda dagar när man inte kan nå folk.

10. Är utmärkelser viktiga? Vilken har betytt mest för dig?

Det är viktigt att få respons, att någon ser vad man gör. En riktigt bra och välskriven recension kan ibland vara mera värt än ett pris. Att ”Boxare” valdes ut som en av 32 betydelsefulla svenska fotoböcker genom tiderna vid Hasselblad Center 2004 betydde mycket.

11. Vad skulle du göra om du inte var fotograf tror du?

Jag gillar att snickra. Använder semestern åt olika byggprojekt.

12. Framtidsdrömmar och mål?

Det känns som jag har mycket ogjort. Livet är en spännande resa. Man utvecklas hela tiden. Jag hoppas att jag får vara frisk så jag hinner genomföra alla projektideér.

Thomas Wågström.

Nästa vecka: Thomas Nilsson.

0 Responses to “12 frågor till Thomas Wågström”



  1. Kommentera

Kommentera

