12 frågor till Thomas Nilsson

Thomas Nilsson är den åttonde fotografen ut att svara på de 12 frågorna. Thomas är bosatt i New York, jobbar för norska tidningen Verdens Gang och driver den genomarbetade fotobloggen Tankar från 39:e gatan. Han är dessutom en trevlig prick som agerat bollplank till mig många gånger – alltid med kloka saker att säga.

San Jose-Gruvan, Chile  2010-09-07

33 gruvarbetare sitter sedan den 5 augusti fast i en gruva 700 meter ner i jorden. Ovanför har deras familjer slagit upp läger där man väntar på att de anhöriga ska bli räddade. Kvinnan på bilden, som håller i en chilensk flagga, har sin bror nere i gruvan.

1. Vad betyder fotografi för dig?

I mina egna bilder är det ett sätt att uttrycka mina känslor och tankar. Samt att försöka förstå den här världen. I mina bilder jag tar när jag jobbar är min uppgift att berätta, informera och förklara olika ämnen och situationer för de som läser tidningen. Men även de bilderna bör såklart förmedla känslor.

2. När och hur kom du på att du ville bli fotograf?

När jag var 12 år.

Jag hade hittat pappas gamla instamatickamera och tog massvis av bilder av min bror när han åkte skateboard (vårt stora fritidsnöje då) i en ramp vi byggt på en parkväg bakom vårt radhus i Hässelby.

1981var jag 14 år och sommarjobbade på min morfars jobb, Alviks Färg & Måleri. För pengarna köpte jag min första systemkamera. En Pentax ME Super med en 40-80 mm zoom.

Sedan fixade jag med hjälp av plastpappa Ove ett mörkrum hemma i klädkammaren. Det var magi att se bilderna växa fram i framkallningsbadet. Sedan dess fanns inget annat yrke i mitt medvetande.

3. Beskriv kort din bakgrund, hur du utbildat dig och var du jobbat.

Jag gick fotolinjen på gymnasiet 1983-85. På Riddarfjärdskolan i gamla Münchenbryggeriet på Söder Mälarstrand i Stockholm.

1995-96 (då jag redan hade jobbat som frilansfotograf i tio år) gick jag dessutom en ettårig kurs på halvtid i bildjournalitsik på journalisthögskolan (JMK) i Stockholm.

I början av min karriär fotograferade jag trav för Einar Anderssons Pressbild på Solvalla och andra travbanor runt om i landet. Samtidigt jobbade jag också väldigt mycket för lokaltidningarna med veckoutgivning i Stockholms förorter. Min första bild som publicerades var i Västerort som var lokaltidningen där jag växte upp. Det var två bilder från Brommagymnasternas våruppvisning.

Från 1990-94 sommarvikarierade jag på kvällstidningen iDAGs (GT/Kvällsposten) Stockholmsredaktion och frilansade mycket för dem resten av tiden. Parallellt med dessa uppdrag jobbade jag också för många andra veckotidningar, magasin och tidskrifter.

1995 vikarierade jag på Expressen och började sedan frilansa väldigt mycket för dem.

Den 5 februari 1997 flyttade jag till New York och fram till början av 2002 var jag Expressens fasta frilans där.

Från Februari 2002 har jag varit den norska dagstidningen Verdens Gangs kontrakterade USA-fotograf.

Jag har aldrig varit fast anställd. Frilansandet passar mig väldigt bra.

4. Hur arbetar du med fotografi i dag?

Jag jobbar tätt ihop med VG:s USA-korrespondent. Vi fungerar som en liten tvåmannaredaktion här. Vi följer med i vad som händer och kommer upp med förslag på reportage vi tycker passar i tidningen och får vi okej från chefen, så drar vi iväg och gör jobbet. Det kommer även en del reportageidéer från redaktionen i Oslo. Jobbet här har skiftat från nyhetsrapportering till att vi gör mer nyhetsfeatures. Detta mycket pga att nyheterna rapporteras kontinuerligt via internet. Men detta är en positiv utveckling då man kan lägga ner lite mer tid på en nyhetsfeature.

5. Vad använder du dig av för teknik?

Digital: Canon EOS 5D Mark ll. Jag har fortfarande kvar ett par analoga kameror: Leica M6 och Pentax 6×7. Det händer att jag tar någon rulle med dem för min egen skull.

6. Vilka andra fotografer inspirerar dig?

Det finns så många bra fotografer. För att nämna några som inspirerar mig: Robert Frank, Christer Strömholm, Gene Smith, Henri Cartier Bresson, Sebastiao Salgado, Lee Friedlander, Rober Capa, Diane Arbus, Richard Avedon, Irving Penn, William Klein, Sally Mann. Flera av New York Times fotografer (Speciellt Damon Winter och Tyler Hicks). Fotograferna på tidningarna ETC och Schlager på 80-talet. Alla duktiga bildjournalister i Sverige och VG:s många skickliga fotografer som gör att jag hela tiden känner mig inspirerad att bli bättre.

7. Berätta lite om ditt senaste projekt.

Jag skulle gärna vilja göra en bok om New Orleans. En av de mest fascinerande platserna i USA.

8. Och vad blir nästa utmaning?

Det undrar jag också och det är det som är så intressant med det här jobbet. Man kan aldrig vara helt säker på var man ska sova i natt.

9. Hinner du vara ledig ibland? Vad gör du då?

Jag har väldigt svårt att vara helt ledig. Alltid något som ska göras. Efterarbete, arkivering, research, hinna läsa alla artiklar man har sparat, blogga, planera jobb osv. Stränder i karibien samt restauranger och barer i New York är de enda ställen jag kan koppla av på. Sorgligt men sant. Borde skaffa mig en hobby antar jag. Någon som har förslag på bra hobbies?

10. Är utmärkelser viktiga? Vilken har betytt mest för dig?

Det är kul såklart. Jag blev väldigt glad när jag vann både Årets Utländska Nyhetsbild och Årets Utländska Bildreportage för mina bilder från New Orleans i samband med orkanen Katrina. Samtidigt är så är tävlingar inte den drivande kraften för mig. Det viktigaste är att det blir bra i tidningen.

11. Vad skulle du göra om du inte var fotograf tror du?

Långtradarchaufför eller författare.

12. Framtidsdrömmar och mål?

Fortsätta att försöka förstå, tolka och berätta. Och i den processen få uppleva alla dessa intressanta möten med människor från samhällets alla skikt. Möten som lever kvar i mig långt efter bilderna är publicerade.

Utan tvekan världens bästa jobb!

Nästa vecka: Jenny Hammar.

0 Responses to “12 frågor till Thomas Nilsson”



  1. Kommentera

Kommentera

