Sofie

Tillåt mig bli nostalgisk. Igen.

Bilden nedan togs under en fotokurs på Kulturama 2001. Kursen var min första riktiga kontakt med bildvärlden och det var där, i ett mörkrum strax intill Drottninggatan, som jag hittade mitt yrke.

Bilden föreställer min då fyraåriga kusin Sofie och är tagen i Vallsta, Hälsingland. Jag gjorde en bildserie som senare visades på biblioteket, och var stolt som en tupp när lokaltidningen fotograferade mig och Sofie framför printarna. Egentligen var det ju inte så längesedan men så känns det.

Bilden är felexponerad och inte alls perfekt men för mig betyder den mycket. Jag minns att kursledaren överröste mig med beröm och att jag, för första gången, kände jag att jag hade hittat något som jag kanske skulle kunna bli riktigt bra på. Plötsligt visste jag hur jag skulle kunna komma nära, och berätta.

Jag brukar ibland tänka på hur livet sett ut om jag inte gått den där kursen, och om jag aldrig tagit den här bilden. Men sån hjärngympa kan man ju bli knäpp av.

Och förmodligen hade jag mått precis lika bra som nu, ovetandes om allt jag missat.

4 Responses to “Sofie”


  1. 1 Johannes Persson 15 oktober 2010 kl. 5:16 f m

    I slutet av låten ”A day in the life” på Beatles’ skiva ”Sgt Peppers Lonely Hearts Club Band”, som räknas som den allra bästa låten på deras allra bästa skiva, så kan man höra hur en av pianostolarna knarrar i det bombastiska slutackordet. Fadäs, penibelt, skandal och debacle?

    Nope. Låten är fortfarande den allra bästa låten på deras allra bästa skiva.

    Skit samma om bilden är felexponerad och inte tekniskt perfekt – kommer den nära och berättar så är den ju fulländad i sig, eller? Och ja, den kommer nära och ja, den berättar, och det är DET som räknas.

    (Och pianostolsknarret är förstås bara en skröna. Jag har inte hört det själv och tänker inte ens lyssna efter det. Men skrönan säger något viktigt, och du tar jävligt bra bilder, så enkelt är det!)

  2. 2 johannasyren 15 oktober 2010 kl. 6:14 f m

    Finaste Johannes, så klok du är. När ska vi göra den där boken ihop?

  3. 3 Sofie Wengelin 15 oktober 2010 kl. 10:13 f m

    Kommer ihåg så väl när vi satt nere på stranden och knäppte korten, och när vi visa upp dom på bibloteket, så klart så skulle jag gå runt med min prinsesskrona på huvet när Ljusan gick och knäppte kort på oss, hihi saknar dig!


Kommentera

