12 frågor till Jenny Hammar

Jag såg Jenny Hammar föreläsa på Galleri Kontrast för ett par månader sedan och inspirerades direkt av hennes magiska bröllopsbilder. Jag fotar bröllop då och då men för Jenny är det ett heltidsjobb. Det ville jag veta mer om så klart och här svarar hon på mina 12 frågor.

1. Vad betyder fotografi för dig?

Fotografi är både ett sätt för mig att uttrycka mig, och ett sätt för mig
att komma ihåg saker som jag har upplevt.

2. När och hur kom du på att du ville bli fotograf?

Fotografi kan man ha som hobby men inte som profession… så tänkte jag
väldigt länge. Jag läste till civilekonom men fotade vid sidan av och hade
inte en tanke på att JAG skulle kunna hålla på med det som min profession!
Det fanns helt enkelt inte på min världskarta. Det var först år 2000 som
tanken började växa fram.

3. Beskriv kort din bakgrund, hur du utbildat dig och var du jobbat.

Jag växte upp i Chicago som vi flyttade till när jag var 7 år gammal. Där
bodde jag fram tills jag tog examen från University of Illinois 1999. Då
flyttade jag till Italien ett år för att lära mig språket och hur man gör
en riktigt god cappuccino på fiket där jag jobbade. Efter det flyttade jag
tillbaka till Sverige, efter 16 år i USA alltså, där jag efter ett år
började på Kulturama. Jag gick deras 2-åriga fotolinje. Jag assade på en
fotostudio i Gamla Stan samtidigt som jag började frilansa lite
försiktigt, efter utbildningen. Sedan dess has jag frilansat. 2006
flyttade jag och min man till New York i ett och ett halvt år. Där jobbade
jag som fotoassisten åt Brigitte Lacombe och frilansade för svenska
tidningar.

4. Hur arbetar du med fotografi i dag?

Jag fotar människor i olika sammanhang och resereportage. Bröllop är väl
det jag fotar mest.

5. Vad använder du dig av för teknik?

Jag fotar med en Canon kamera och nästan alltid med ett fast 50mm
objektiv. Men på senaste resan fotade jag även med en Holga kamera som jag
lånat. Jag fotar med film lite då och då.

6. Vilka andra fotografer inspirerar dig?

Henri Cartier Bresson och det avgörande ögonblicket har varit en stor
inspiration för mig, att försöka fota mina uppdrag i den andan. Hans
bilder är fantastiska. Jag har massor med fotoböcker som jag gillar att
bläddra i när jag är trött på att titts på mina egna bilder. Nina Korhonen
var en stor inspiration under Kulturama-tiden. Sen är mina kollegor på
www.weddingphotographers.se samt Helén Karlsson en stor inspirationskälla.

7. Berätta lite om ditt senaste projekt.

Det senaste fotoprojektet jag höll på med var när jag fotade mina grannar
i New York. Jag bodde i en 5-story walk-up i West Village, och där bjöd
jag in alla grannar att fotas hemma hos mig i studiomiljö och sen fotade
jag dem i deras lägenheter också. Jag var otroligt nyfiken på hur alla
bodde så det var ett sätt för mig att ta reda på det!

8. Och vad blir nästa utmaning?

Nästa utmaning blir att utöka ”Destination Weddings” delen av mig
verksamhet, fota flera bröllop utanför Sverige och kombinera dem med
resereportage.

9. Hinner du vara ledig ibland? Vad gör du då?

Jag tänker alltid i bilder, så ”ledig” är jag nog aldrig men å andra sidan
känns det inte riktigt som ”jobb” när jag arbetar.

10. Är utmärkelser viktiga? Vilken har betytt mest för dig?

Om jag hade några så skulle jag skryta om dem jämt! Jag lever länge på fin
feedback av ett brudpar t.ex.

11. Vad skulle du göra om du inte var fotograf tror du?

Jag skulle vara barnpsykolog.

12. Framtidsdrömmar och mål?

Jag hoppas jag alltid kan livnära mig på foto. Ett mål jag har är att
outsourca nästan allt som inte har med foto att göra så att jag kan
fokusera på att fotografera och skaffa de uppdrag som jag verkligen vill
ha.

Jenny Hammar fotograferad av Anna Roström.

Nästa vecka: Terje Hellesø

Kommentera

