Att göra en bok

Om knappt två månader är det releasefest för boken ”Vi är Arbrå”. Den släpps i samband med julskyltningen i min hemort Arbrå i Hälsingland. Boken är min tredje och ges ut på eget förlag.

Min första bok, mjukpärmen ”Alla tiders hemslöjd”, kom 2007 i liten upplaga på uppdrag av en hembygdsförening. Då levererade jag bara bilder utan att ha någon större inblick i efterarbetet. Det ångrar jag i dag så klart, gör man en bok är det viktigt att lägga sig i urval och form. Men man lär sig av sina misstag, eller hur?

Min andra bok, ”Shaken! [Not Störd]”, kom ut på ett bokförlag 2009. Jag fick vara med och välja bilder och kolla provtryck men resultatet blev ändå inte bra. På grund av dålig kommunikation mellan förlaget och tryckeriet trycktes boken i 10 000 ex utan att ta hänsyn till de ändringar jag hade noterat. Det kändes så klart inte alls bra. För även om ingen annan såg det visste jag ju att bilderna egentligen var så mycket bättre.
Bokförlaget gick kort därefter i konkurs men eftersom boken sålde slut gavs den ut på nytt i år igen. Jag fick då vara projektledare och skötte all kommunikation med (det nya) tryckeriet. Det krävdes en del jobb så klart, jag var tjatig och petade mycket i provtrycken. Men det blev en jättefin bok till slut, så tjat och lagom mängd kontrollbehov lönar sig visst.

”Vi är Arbrå” är min och mina vänners lilla bebis från början till slut.
Jag och min barndomsvän Annica Mårtensson hade länge pratat om att dokumentera hembygden och för drygt ett år sedan bestämde vi oss. Vi pratade därefter med vår gemensamma vän Hanna Gradin som är formgivare. Sedan skrev vi en lista på olika reportage att göra, en lista som med tiden blivit längre och längre och längre. Resultatet blev en nutida reportagebok om eldsjälar, platser och traditioner i Arbrå. En må bra-bok som hyllar människorna och livet på landsbygden.

Förordet är skrivet av skådespelaren och fd Arbråbon Peter Stormare och journalisten Sofia Rohlin har hjälpt till med korrekturläsningen. Nu återstår bara finjusteringar med formen, i början av november lämnas allt till tryck.

Vi har några lokala sponsorer och stipendier i ryggen, och med hjälp av förhandsbeställningar ska vi täcka tryckkostnaderna. Arbetet vi lagt ner har varit ideellt och vi kommer inte att tjäna en krona. Men det har varit så värt det! Roligt har vi haft och projektet har definitivt stärkt banden mellan oss och hembygden.

Håll koll på den här sidan om du vill köpa boken: www.johannasyren.com/arbra

2 Responses to “Att göra en bok”


  1. 1 Hampus 18 oktober 2010 kl. 1:51 e m

    Häftigt och imponerande!

    jag har själv tryckt upp mitt examensarbete som bok hos http://www.solentro.se, kanske inte riktigt samma sak men kul att ha en riktig bok i bokhyllan som man själv gjort!

    lycka till!


Kommentera

