12 frågor till Göran Segeholm

Ny vecka och vi sparkar igång den här måndagen med en glad nyhet: Intervjuserien 12 fotografer är tillbaka! Anna Clarén, Paul Hansen och Pontus Höök mfl har varit med tidigare, läs mer om dem i kategorin ”12 frågor” här till höger.

Först ut nu är fotografen, skribenten, föreläsaren och läraren Göran Segeholm. Han samarbetar bland annat med tidningen Kamera & Bild, Högskolan i Jönköping, Fotografiska, Fojo och Moderskeppet.

Göran är en fantastisk inspiratör som har mycket kloka saker att säga om fotografi. Han har skrivit tre populära böcker och står även bakom briljanta Bildradion.

1. Vad betyder fotografi för dig?

Att jag, och alla andra, har ett lättillgängligt andraspråk som kan användas för att uttrycka sådant som text och tal inte förmår. Innan fotografin kom var möjligheterna mycket mer begränsade för alla som ville uttrycka sig visuellt.

2. När och hur kom du på att du ville bli fotograf?

Minns inte riktigt, jag var väl kanske i 18-årsåldern när jag började tänka på mig själv som ”en sådan som fotograferar”. Att jag tyckte att kameror var vackra var en liten del i det. Jag tror också att jag hade uppfattat att fotografer är individualister, och det passar min läggning. Nu är jag ju inte enbart fotograf, jag upptäckte tidigt att jag hade en viss fallenhet för att arbeta med bild och text i kombination.

3. Beskriv kort din bakgrund, hur du utbildat dig och var du jobbat.

Jag är självlärd. Jag har jobbat, och jobbar fortfarande, hårt med min utbildning och försöker att vara en sträng men rättvis lärare. Arbetsmässigt har jag mestadels varit frilans, med undantag för några anställningar. Senast var jag chefredaktör för tidningen Kamera & Bild, och dessförinnan informationssekreterare på Sveriges riksdag där jag också arbetade med både text och bild.

4. Hur arbetar du med fotografi idag?

Jag tar vanliga, enstaka uppdrag som renodlad fotograf, men oftare arbetar jag med fotografi på ett indirekt sätt – jag föreläser, undervisar, skriver krönikor och arbetar med en ny bok om fotografi.

5. Vad använder du dig av för teknik?

Digital småbild, nikonsystemet, plus diverse mindre kameror. Jag gillar bäst att jobba med befintligt ljus, men är inte främmande för ljussättning med blixt i miljö. Trivs inte så värst bra i studio, men behärskar det hjälpligt.

6. Vilka andra fotografer inspirerar dig?

Intressant fråga. Jag blir nog oftare inspirerad av vissa projekt än av hela livsgärningar. Nyligen sprang jag på en bok av en ung fotograf som heter Jessica Todd Harper, och jag märkte att den väckte ett väldigt fotosug hos mig. Jag tyckte också att Henrik Montgomerys bild från klimatmötet i Köpenhamn, den som blev årets bild 2010, var väldigt inspirerande. Inte så mycket för bilden i sig som i själva arbetsmetoden – att göra den där extra ansträngningen och inte ta andras uppsatta spelregler för givna. Jens Lastheins bok White Sea Black Sea har också en inspirerande effekt på mig, fast jag vet att jag aldrig kommer att fotografera på det sättet som Jens gör. Jag kan inte. Jenny Maria Nilssons blogg inspirerar mig också, men mer för hennes tankar än hennes bilder (även om de också är bra).

7. Berätta lite om ditt senaste projekt.

Min bok överskuggar just nu alla andra projekt. Den har arbetsnamnet Fotografens tysta kunskap, och ska vara den bok jag ville läsa när jag hade fotograferat på allvar i några år. Ett genomgående tema är hur man får vision och metod att samspela. Boken kommer ut sent i höst.

8. Och vad blir nästa utmaning?

Jag ska försöka ta upp vykortsformen på ett privat plan. Jag är ganska less på facebook och allt det där, och tänkte att folk säkert blir glada över att få riktiga, hemmagjorda vykort. Jag ska börja använda min mamma som testgrupp, hon bor på västkusten så vi ses inte så ofta. Jag satsar på lite blandade motiv. Jag har ett par vänner som är väldigt duktiga på att skicka grejor, och jag märker ju att jag blir väldigt glad varje gång jag hittar något roligt och oväntat i brevlådan.

9. Hinner du vara ledig ibland? Vad gör du då?

Jag är dålig på att dela upp mitt liv i arbete och fritid, och de perioder jag gjort det så har det känts som om tillvaron på något egendomligt sätt blivit fattigare. Men jag tycker om att göra saker med familjen, exakt vad är inte så noga. Och så gillar jag att titta på film och lyssna på musik.

10. Är utmärkelser viktiga? 

Erkännande och bekräftelse är viktigt, i vilken form det än må komma. Men man måste ändå komma ihåg att vara trogen sin egen vision av vad man gör istället för att jaga ryggdunkar.

11. Vad skulle du göra om du inte var fotograf tror du?

Då skulle jag vara det jag är idag – skribent. Fast till hundra procent istället för femtio. Eller så skulle jag möjligen arbeta med ljud. Jag är väldigt förtjust i radio och har en egen amatör-podcast som heter Bildradion. Jag har också ett stort intresse av pedagogik. Kanske skulle jag undervisa i svenska eller samhällskunskap. Psykologyrket har också alltid haft en lockelse.

12. Framtidsdrömmar och mål?

Att hålla sträckan ut. Jag är femtio bast nu, och måste förmodligen jobba i tjugo år till innan jag helt kan sluta tänka på att dra in pengar varje månad. Jag känner ingen lust att ta en anställning igen, utan vill frilansa. Jag är väldigt beroende av ett variationsrikt arbete. Så både drömmen och målet är att fortsätta utvecklas och ständigt hitta nya områden där jag ändå kan överleva ekonomiskt. Att hitta bra människor att samarbeta med är oerhört viktigt – rent av viktigare än exakt vad projektet går ut på.

Göran Segeholm fotograferad av Eva Hedberg.
5 Responses to “12 frågor till Göran Segeholm”


  1. 1 jessica 03 maj 2011 kl. 1:19 f m

    hejar på dig göran, du är grym!

  2. 2 Daniel 03 maj 2011 kl. 8:09 f m

    Bra tips det där med vykort!

  3. 3 Nils-Erik Eriksson 03 maj 2011 kl. 1:52 e m

    Jag har stor respekt för Göran Segeholm. Jag har gått kursen Fotografi och Visuell kommunikation där han var lärare. Är innehavare av boken ” Konsten att ta bättre bilder ” Skulle vara intressant att höra om hans erfarenhet av Canon-systemet, vilket han troligen också varit i kontakt med.

  4. 4 Gucco 03 maj 2011 kl. 7:30 e m

    Har läst boken ett flertal gånger, utmärkt inspiration och lustfylld läsning. När det gäller kamerasystem känns det som fenomenet med bilar, märket blir en ikon. Personligen fokuserar jag på att ta bilder, systemet är mindre intressant.

  5. 5 Claes 05 maj 2011 kl. 6:24 e m

    Alltid lika kul och inspirerande, att höra vad du har att säga oavsett om det är dina krönikor, Bildradion, böcker eller som här i en intervju.


Kommentera

