12 frågor till Axel Öberg

Jag jobbade med New York-baserade fotografen Axel ÖbergExpressen. Han var alltid proffsigt trevlig, hur tidspressat läget än var (nej alla lyckas inte med det) och han levererade alltid snabbt. Drömmen för en stressad bildredaktör alltså.

I vintras tog han hem kategorin ”Årets Naturbild” med bilden på vulkanen Eyjafjallajökull, fotograferad i april 2010.

Heja Axel, här är min intervju med honom.

1. Vad betyder fotografi för dig?

För mig är väl fotografi bara ett av många olika sätt att förmedla sanningar å osanningar.

2. När och hur kom du på att du ville bli fotograf?

Satt å bläddrade i en bok som handlade om foto i skolbiblioteket och fastnade på nått konstigt sätt.

3. Beskriv kort din bakgrund, hur du utbildat dig och var du jobbat.

Bytte från natur till media på gymnasiet, fick sista året praktik på Dagens Arbete.Efter det lumpen på värnpliktsnytt. Sen reste jag omkring, jobbade i bar, med dykning och lite allt möjligt insåg efter det att jag ville fortsätta plåta. Sökte och kom in på ICP´s bildjournalistikprogram i NY. Sen dess har jag frilansat för Expressen, DN, SvD blandade svenska å amerikanska magasin med New York som bas.

4. Hur arbetar du med fotografi i dag?

Jag jobbar uteslutande med nyhetsfoto.

5. Vad använder du dig av för teknik?

Digitalt.

6. Vilka andra fotografer inspirerar dig?

När jag började plåta så var Paul Hansen den stora förebilden.

7. Berätta lite om ditt senaste projekt.

Dåligt med projekt. Några jag vill göra men vi får se om det blir något av det.

8. Och vad blir nästa utmaning?

Ta mer å bättre bilder, få åka på mer roliga jobb.

9. Hinner du vara ledig ibland? Vad gör du då?

Har rätt mycket ledigt. Väldigt långa dagar när jag jobbar men när jag e ledig så e jag väldigt ledig. blir ohälsosamt mycket tv-spelande på min lediga tid. Sen så blir det väll kolla på film dricka öl med polarna, laga mat osv.

10. Är utmärkelser viktiga? 

Nä jag tycker det e rätt oviktigt för mig som person faktiskt däremot så ska man ju inte sticka under stol med att det är väldigt bra marknadsföring för en själv som fotograf.

11. Vad skulle du göra om du inte var fotograf tror du?

Snickare eller nåt där man fick jobba i projektform med händerna.

12. Framtidsdrömmar och mål?

Göra mer å intressanta jobb, se mer av världen!

Axel Öberg.

0 Responses to “12 frågor till Axel Öberg”



  1. Kommentera

Kommentera

