Amerikaner

2006 bilade jag från New York till San Francisco. Jag porträtterade ett par hundra amerikaner i jakten på den amerikanska drömmen, som var temat för mitt slutprojekt i Bildjournalistik vid Mittuniversitetet i Sundsvall.

Titeln var ”What´s your dream?” och resultatet blev en utställning på Fotomuseet i Sundsvall och senare även på Bollnäs Konsthall.

Jag fotograferade ivrigt och testade mig fram med blandade brännvidder, vinklar och ljus. Vid det sista urvalet fastnade jag för de rena porträtten, tagna framför en neutral vägg utan miljö i bakgrunden. En stil jag fortsatt med nu när jag arbetar med samma slags projekt om drömmar i Sverige.

Men det fanns oerhört många fler bilder att välja mellan, och många har jag tidigare inte visat. Här är några av dem nu, en salig blandning människor och ett bildspråk som spretar lite hit och dit.

Men ändå. Mina amerikaner.

Bildtexterna har jag inte haft tålamod att rota fram tyvärr så fantisera fritt.

0 Responses to “Amerikaner”



  1. Kommentera

Kommentera

