12 frågor till Casper Hedberg

Han har prisats i Årets Bild. Han har arbetat världen över och prisats igen. Och igen och igen. Nyligen hamnade hans makalösa hästsportbilder från Afghanistan på ärofyllda Paris Matchs fotoblogg.

Casper Hedberg är en ödmjuk person och en färgstark fotograf. Alltid dokumentär, alltid närvarande.

Nedan svarar han på mina 12 frågor. Och ja, det var ett bra tag sedan sist men nu är intervjuserien tillbaka. Arkivet hittar du här.

jackie_ferm

03

© Casper Hedberg

1. Vad betyder fotografi för dig?

Denna frågan har jag grunnat på en hel del. Jag är uppvuxen i akademiska Lund och de flesta av mina vänner under högstadie- och gymnasie-tiden kom från välbärgade hem med föräldrar som spenderat några decennier av sina liv på universitet (ok, lite överdrivet kanske , men nästan i alla fall!). Det var under denna tiden jag sögs in i fotografiets värld. Jag minns vilken inverkan den dokumentära bilden fick på mig. Bilderna från svältkatastrofer i Somalia och klassiska bilder från Vietnamkriget träffade mig likt ett välriktat knytnävslag rakt i solar plexus. Medan mina vänner mätte sina kunskaper och åsikter i heta diskussioner och debatter drogs jag åt det på många sätt antiintellektuella fotografiet. I en debatt är det väldigt sällan att någon byter åsikt. Man går in i debatten med färdiga åsikter och är mest mån om att få sin röst hörd. En bild går dock inte att diskutera bort. Det var bildens direkthet som fick mig att börja fotografera och det är nog fortfarande den egenskapen inom fotografiet som jag attraheras av.

2. När och hur kom du på att du ville bli fotograf?

Oj, det svaret bakade jag visst in i förra frågan.

3. Beskriv kort din bakgrund, hur du utbildat dig och var du jobbat.

Jag gick bildjournalistikutbildningen i Sundsvall 03-06 (hade en väldigt trevlig klasskompis som hette Johanna…). Har sedan jag slutade skolan frilansat med undantag för de perioder jag vikarierat på Aftonbladet, SvD och Sydsvenskan.

4. Hur arbetar du med fotografi i dag?

Jag jobbar på uppdrag för såväl svenska som utländska tidningar och magasin. Jag gör också en hel del uppdrag för kommun och landsting (till exempel Norrtälje kommun, Sveriges Kommuner och Landsting). Jag gör också mer kommersiella uppdrag (har till exempel fotat mycket så kallade ”imagebilder” för NCC). Oavsett uppdragsgivare så är mitt bildspråk dokumentärt.

5. Vad använder du dig av för teknik?

Jag använder för de allra flesta uppdragen Canons dslr. Använder också till vissa projekt en Hasselblad X-pan som är en väldigt fin småbildskamera med möjlighet till panorama.

6. Vilka andra fotografer inspirerar dig?

Många. Men i går såg jag Magnus Wennmans kortfilm ”Rat Capital” så jag säger Magnus. Han förnyar sig konstant och allt han gör håller sådan otrolig klass så Magnus är en sann inspiratör. Dessutom är han extremt trevlig.

7. Berätta lite om ditt senaste projekt.

I början av 2012 var jag i Afghanistan tillsammans med reportern Göran Engström. Vi gjorde lite olika reportage men reportaget om den otroligt häftiga hästsporten Buzkashi var extra kul att göra. Sporten är galet vild och har anor hela vägen tillbaka till Djingis Khan. Eftersom jag gillar hästar var detta reportage extra kul att fotografera.

8. Och vad blir nästa utmaning?

Jag har för länge sedan påbörjat ett projekt om överskuldsatta i Sverige. Det projketet vill jag återigen ta tag i och göra något mer av. Det skulle vara kul att ställa ut projektet och kanske också göra en bok.

9. Hinner du vara ledig ibland? Vad gör du då?

Jag har en stor bobåt som ligger vid Söder Mälarstrand i Stockholm och den slukar extremt mycket tid. Jag köpte den tillsammans med 3 kompisar för snart fyra år sedan och sedan dess har slitit med att renovera den. Ju längre tiden går, desto noggrannare blir vi och när vi väl blir klara (vilket vi i och för sig aldrig kommer att bli) kommer vi ha en fantastiskt fin båt med fina bomöjligheter mitt i Stockholm. Så som sagt, jag har inga problem med att fylla min fritid…   

10. Är utmärkelser viktiga? 

Jag är kluven kring tävlandet med bilder. Personligen är jag ganska trött på tävlingar och jag tycker att fototävlingar får ta allt för stor plats i diskussionen kring fotografi. Har du inte vunnit en tävling så finns du inte som fotograf typ. Men å andra sidan så kan tävlingarna hjälpa till att sprida dina bilder och sätta fokus på viktiga frågor i och med att många tävlingar just har en sådan stor genomslagskraft. Men själva tävlingsmomentet tenderar ofta att ta för mycket fokus från innehållet i bilderna. Själv har jag haft stor tur i tävlingssamanhang och fått några prestigefulla plaketter och dem är jag både otroligt glad och stolt över.

11. Vad skulle du göra om du inte var fotograf tror du? 

Kanske skulle jag jobba med film, men det är ju ganska nära foto så det är ju ett tråkigt svar. Så säg musik istället. Jag spelar fiol och har spelat i lite olika band så det kanske ligger närmast till hands. Eller varför inte travtränare? Jag har jobbat som hästskötare tidigare och jag är med och deläger två travhästar som jag besöker och kör så ofta jag kan. Så jag skulle faktiskt kunna tänka mig att jobba med hästar på heltid. Åtminstone när vädret är fint och om jag skulle ha duktig personal som skötte den tidiga morgonfodringen…

12. Framtidsdrömmar och mål?

Att få vara frisk och glad. För så länge jag är det så löser sig allt annat.

26112012-_F5C8205

Casper Hedberg.

Läs mer om Casper i Lars Darebergs fina julkalender.
0 Responses to “12 frågor till Casper Hedberg”



  1. Kommentera

Kommentera

