12 frågor till Pieter ten Hoopen

Idag öppnar Pieter ten Hoopens utställning ”Tokyo 7” på Galleri Kontrast i Stockholm.

Pieter flyttade från Holland till Sverige i slutet av nittiotalet, utbildade sig på Nordens Fotoskola och blev snabbt en prisad bildjournalist. Under åren har han bland annat tagit emot Scanpix stora fotopris och utmärkelser i Årets Bild, World Press Photo och Pictures of the Year International. Han är representerad av franska Agence Vu och gör bland annat uppdrag för The New York Times.

28

© Pieter ten Hoopen

1. Vad betyder fotografi för dig?

Betydelsen har ändrats mycket de senaste åren för min del. I början av karriären var det enda man gjorde att fundera på fotografi, men jag var kanske disträ i min målsättning. Idag har  jag hittat ett lugn i det jag vill och hur jag ska uppnå det hela. Jag älskar att jobba med mina böcker och det ger mig ett lugn, men framförallt har jag hittat ett sätt att uttrycka mig som är viktigt bara för mig. Det är ett underbar känsla att kunna vara helt egen i den processen. Samtidigt är det också ett vanligt yrke, som vilket annat, som betalar mina räkningar och det är väl det viktigaste nästan.

2. När och hur kom du på att du ville bli fotograf?

Hmmm kanske sent, jag tror jag var typ 26 eller nåt. Jag var sen för att jag inte hade en aning om vad jag ville göra fram tills dess.

3. Beskriv kort din bakgrund, hur du utbildat dig och var du jobbat.

Jag har studerat skogsbruk och klarat av mina studier och jobbat en kort period inom det yrket. Det var en viktig tid även om jag var mycket medveten om att det inte riktigt var min grej. Man är ung när man ska välja och det var en stor nackdel för mig. Sedan jobbade jag ett par år som reseledare i Indien, Iran och Nepal. Det var en kul och lärorik tid som gjorde att jag blev intresserad av fotografi.

4. Hur arbetar du med fotografi idag?

Idag bor jag längre perioder utomlands, dels för att det är ett bra sätt för mig att kunna få uppdrag och för att jag trivs så klart. För tillfället bor jag i Nairobi som jag använder som bas. Jag vill vara kvar ett tag till men troligen blir det färre tidningsjobb i framtiden. Jag har andra planer eftersom jag tror att vi verkligen befinner oss i sista fasen av en så kallad uppdragsfotograferingsepok.

5. Vad använder du dig av för teknik? 

Det är väl de senaste Nikonmodellerna som jag trivs mycket bra med. Sedan fotograferar jag fortfararande en hel del med film för mina böcker och då främst med en Yashika som är typ 100 gammal eller nåt?

6. Vilka andra fotografer inspirerar dig?

Om jag ska vara helt ärlig tittar jag inte lika mycket på fotografi som tidigare. Idag kan jag hitta enstaka jobb av fotografer som jag uppskattar enormt. Det senaste jobbet var Magnus Wennmans multimediajobb ”Rat Capital”. Helt otrolig bra gjort och det verkar inte finnas gränser för den mannens utvecklingsförmåga som fotograf och filmare. Jag får mest inspiration av filmer för min egen del tror jag och konsumerar enorma mängder. Film är det ultimata sättet att utveckla sin storytelling.

7. Berätta lite om ditt senaste projekt.

Senaste projektet är boken ”Tokyo 7” som kommer ut den 15 december. Den boken kommer ut i en liten upplaga, 300, och alla med en signerad print. Jag älskar små bokprojekt. Eller små och små, det blir alltid en jäkla massa jobb så klart att producera böcker och det kostar skjortan.

Jag ville göra en berättelse om min generation i Tokyo, en berättelse om en ny generation japaner som försöker hitta en annan form på sin tillvaro än den traditionella i Japan. Normalt börjar man jobba efter sina studier och helst jobbar man hela livet för en och samma chef. Jag skildrar denna stad genom 7 vänner som har valt ett annat sätt att leva. Mina fotografier är en intim berättelse av dessa japaner i sin vardag, en kanske drömsk och lugn berättelse om vänner.

8. Och vad blir nästa utmaning? 

Hmmm det är väl 3 nya böcker under 2013. En är redan klar och just nu gör dom formen på en. Under sommaren börjar produktionen av ännu en bok. Dessutom kommer snart en bok som jag gjort tillsammans med Lars Tunbjörk och Elin Berge. En jäkla massa böcker med andra ord.

9. Hinner du vara ledig ibland? Vad gör du då? 

Jag är ledig väldigt ofta, lite för ofta nästan. Jag har en enorm talang för att ligga i sängen och det tror jag fyller de flesta av mina lediga dagar. Jag har inte så mycket hobbys måste jag säga, har altid velat ha en hobby egentligen. Hmmm ska fundera på det. Jag gillar vin så vin kanske är en hobby?

10. Är utmärkelser viktiga?  

Det kan de vara och det har absolut hjälpt mig. Jag är glad för varenda en jag har fått genom åren. Det som jag personligen har uppskattat mest är mina priser i World Press Photo. Jag har ändrats mycket när det gäller tävlingar det sista åren, jag har inte samma drive att delta och försöker låta bli om jag kan. Jag tävlar väl i World Press Photo för att det är ett måste när man sitter i en större internationell agentur, det är viktigt för dom att vi tar priser. I Sverige är det nu färdigtävlat för min del känner jag, jag kan inte längre motivera mig, då ska man låta bli. It’s been a great ride though.

11. Vad skulle du göra om du inte var fotogaf tror du?

?

12. Framtidsdrömmar och mål?

Hitta en hobby kanske?

Fotograf Pieter ten Hoopen

Pieter ten Hoopen fotograferad av Knut Koivosto.

0 Responses to “12 frågor till Pieter ten Hoopen”



  1. Kommentera

Kommentera

