12 frågor till Anders Petersen

Anders Petersen är en av Sveriges internationellt mest kända fotografer. Hans stora genombrott kom med boken Café Lehmitz 1978 och han har sedan dess gett ut ett tjugotal böcker. 2009 tilldelades han, tillsammans med JH Engström, priset för bästa samtida fotografi för boken From Back Home vid fotofestivalen i Arles. Hans senaste bok SOHO nominerades till Svenska Fotobokspriset 2012 och nästa utställning blir en retrospektiv på Bibliothèque National de France i Paris 2013.

Idag svarar Anders Petersen på mina 12 frågor och jag passar på att önska er alla en riktigt god jul.

p1

p2

p3

@ Anders Petersen

1. Vad betyder fotografi för dig?

Egentligen betyder det för mycket, det är inte ett yrke utan har blivit en identitet. Men det är dubbelt, det stämmer inte riktigt. När jag fotograferar människor är jag mer nyfiken på dom än på att fotografera.

2. När och hur kom du på att du ville bli fotograf? 

När jag var runt 16 år och bodde i Karlstad så försökte jag måla och skriva och höll på med det tills det blev rätt ensamt. Jag satt isolerad i min garderob och kände att livet levdes där utanför; där fanns äventyret och utmaningarna och framförallt fantastiska människor. Då började jag på allvar se mig om och hittade av en slump en bild på en kyrkogård i en gammal veckotidning. Man såg dom avlidnas fotspår mellan gravarna därför att det hade snöat. Fotografen gav oss en ödmjuk hänvisning till att dom döda människorna hälsade på varandra om natten. Att fotografera på detta lågmälda och litterära sätt tog mig rakt upp och ned. Först långt senare fick jag reda på att fotografen hette Christer Strömholm.

3. Beskriv kort din bakgrund, hur du utbildat dig och var du jobbat.

Jag har bott i Karlstad, Hamburg och i Stockholm. Gick på Christer Strömholms fotoskola och på Dramatiska Institutet. Jag har jobbat för mig själv mest hela tiden, men under 70-talet gjorde jag olika reportage för svenska och utländska tidningar. Efter 1979 har jag bara gjort egna saker.

4. Hur arbetar du med fotografi idag?

Jag reser runt en del och gör en sorts dagboksliknande fotografi i en privatdokumentär tradition.

5. Vad använder du dig av för teknik? 

Enkel analog teknik; liten kamera, Tri-X och en 35:a.

 6. Vilka andra fotografer inspirerar dig? 

Det är ett familjeträd bestående av först Christer Strömholm. Därefter Ed van Der Elsken, Lisette Model, Diane Arbus, Nan Goldin, Boris Mikhailov, Daido Moriyama.

7. Berätta lite om ditt senaste projekt.

Jag fortsätter att fotografera så länge jag har fötterna på marken. Jag vet inte vad jag fotograferar imorgon.

8. Och vad blir nästa utmaning? 

En retrospektiv utställning på Bibliothèque National de France i Paris. I november 2013.

9. Hinner du vara ledig ibland? Vad gör du då?

Jag vill inte vara ledig.

10. Är utmärkelser viktiga?

Ja det är dom, men inte utmärkelserna i sig utan uppskattningen, att bli sedd.

11. Vad skulle du göra om du inte var fotograf tror du? 

Jag skulle vilja vara kock.

12. Framtidsdrömmar och mål? 

Jag är rätt primitiv och känner igen min längtan. Jag planerar sällan. Jag vill fotografera med ett barns ögon och fortsätta att bli överraskad av det oförutsägbara. Jag vill inte ha kontroll. Jag vill komma nära människor. Det är det som räknas.

Portrait of swedish photographer Anders Petersen

Anders Petersen fotograferad av Maria Fäldt.

0 Responses to “12 frågor till Anders Petersen”



  1. Kommentera

Kommentera

