12 frågor till Anna Clarén

I dag möter vi Anna Clarén, ansvarig för Nordens Fotoskola och som bland annat uppmärksammats för Holding som blev årets fotobok 2006.

Foto: Anna Clarén

Anna var en av mina lärare på bildjournalistikprogrammet i Sundsvall och jag tänker ofta på hennes kloka ord och viktiga råd. Här är mina 12 frågor:

1. Vad betyder fotografi för dig?

Fotografi är mitt sätt att tala om och kommunicera kring sådant som jag har svårt att sätta ord på. Fotografiet är en plats där vi människor kan mötas i känslor, upplevelser, minnen. I den dialog som sker mellan fotografen och betraktaren föds konst.

2. När och hur kom du på att du ville bli fotograf?

Jag var 17 år och studerade på en teaterskola. Jag sökte efter ett uttryckssätt och efter kommunikation. Provade musik, var för omusikalisk, provade poesi men kunde inte stava, provade skulptur men allt blev till små lerkluttar att ha gem i, provade teater men tyckte att mina klasskamrater inte alltid satsade fullt ut. Jag började fotografera och tyckte att det var lätt, enkelt och roligt. Mitt sätt helt enkelt.

3. Beskriv kort din bakgrund, hur du utbildat dig och var du jobbat.

Utbildad på Nordens Fotoskola, Biskops-Arnö, examen 1996. Har arbetat som fastanställd fotograf på Allers Förlag och för nyhetsbildbyrån BLR. Frilansat mot bl.a. aftonbladet, bonniers, vi föräldrar, ica kuriren, m.m. Varit anställd som adjunkt i bildjournalistik på mittuniversitetet i Sundsvall 2004-2005, Ansvarig för fotoskolan i Gamleby 2005-2006. Anställd som ansvarig för Nordens Fotoskola sedan 2006. Har gjort 11 böcker på uppdrag från förlag, mestadels trädgård och mat böcker. Två ”egna” böcker på Journal förlag. Holding 2006 (som blev utnämnd till Årets Fotobok 2006) och Puppy Love 2009.
4. Hur arbetar du med fotografi i dag?

Pedagog på Nordens Fotoskola, Gör en del frilansuppdrag mot magasin. Gör en massa bilder som blir till böcker och utställningar!
5. Vad använder du dig av för teknik?
Olika beroende på vad jag vill berätta om.
6. Vilka andra fotografer inspirerar dig?
Diane Arbus, Rinko Kawauchi, Martina Hoogland Ivanov, Hellen van Meene, Sally Mann, Emilia Bergmark Jimenez.
7. Berätta lite om ditt senaste projekt.
Jag samlar på porträtt av människor som jag tycker har spännande utséende. Jag plåtar dem och vet inte ännu varför eller vad de har gemensamt. Jag tror att det har med förgänglighet att göra, kanske…
8. Och vad blir nästa utmaning?
Att föda barn om några veckor.
9. Hinner du vara ledig ibland? Vad gör du då?
Umgås med min familj, min dotter och min man som jag älskar väldigt mycket. Snart får vi en liten pojke i familjen också.
10. Är utmärkelser viktiga? Vilken har betytt mest för dig?
Ja, de är viktiga för att man behöver känna uppmuntran och att någon ser det man gör. Ekonomiskt sett är de också väldigt viktiga.. Mest har Svenska författarfondens 5-åriga arbetsstipendium betytt.
11. Vad skulle du göra om du inte var fotograf tror du?
Arbeta som lärare.
12. Framtidsdrömmar och mål?
Fortsätta att ta bilder i en jämn ström. Förstå att livet inte behöver ske på 2 sekunder. Fortsätta att producera i en jämn takt, det ger resultat. Göra fler bilder, utställningar, böcker. Fortsätta att driva en bra utbildning och vara en närvarande pedagog.
Anna Clarén.
Nästa vecka: Theresia Viska

Lämna en kommentar




Kategorier