12 frågor till Lina Haskel

För några år sedan, när jag vikarierade som bildredaktör på Metro, lärde jag känna fotografen Lina Haskel. Det är jag mycket glad över och jag imponeras ständigt av hennes bilder. Lina har prisats i International Photography Awards och nedan berättar hon bland annat om sitt nya bokprojekt ”Space in common – Folkets Hus”. Trevlig läsning!

1. Vad betyder fotografi för dig?

Att berätta saker och förmedla stämningar, och förhoppningsvis påverka omvärlden. Mediet är egentligen obetydligt, jag skulle lika gärna kunna måla eller skriva eller tala, men har upptäckt att foto passar mig bäst.

2. När och hur kom du på att du ville bli fotograf?

Våren 2001, jag skulle just ta min fil.kand.-examen i multimediapedagogik efter tre år vid Stockholms universitet, när jag insåg att jag istället ville arbeta som fotograf! Vilket innebar att karriärsmässigt börja om från början – jag hade inte ens någon systemkamera!

3. Beskriv kort din bakgrund, hur du utbildat dig och var du jobbat.

Född och uppvuxen i Stockholm. Planerade att bli skrivande journalist och satsade mycket på det i 20-årsåldern. Ville även jobba med multimedia, se förra svaret.

Efter beslutet att bli fotograf tog jag kvällskurser i foto, gick Fotolinjen på Kulturama, och kom sedan in på ICP/International Center of Photography i New York. Därefter lyckades jag få 9 månaders praktik på Rolling Stone magazines bildavdelning, samtidigt som jag startade firman och frilansade för svenska tidningar. Runt 2007 flyttade jag hem till Sverige, fortsatte frilansa och vikarierade ett par somrar på Expressen bl.a. som bildredaktör. Nu under 2011 har jag dessutom ett halvtidsvikariat som chefredaktör för en av mina magasinskunder.

4. Hur arbetar du med fotografi i dag?

Jag är frilans och fotograferar främst redaktionellt, för både svenska och utländska kunder (ex.vis Wall Street Journal, The Washington Post och brittiska Monocle). Fokus ligger på interiörfoto, porträtt- och featurejobb, se www.linaphoto.com. Dessutom jobbar jag mycket med mitt eget projekt ”Space in common – Folkets Hus”.

5. Vad använder du dig av för teknik?

Canon 5dMkII. När det funkar rent logistiskt så använder jag även min analoga Rolleicord från 1960. Skulle gärna skaffa en analog Hasselbladare eller Mamiya snart.

6. Vilka andra fotografer inspirerar dig?

Inspirationen kommer snarare från andra typer av konstnärer, t.ex. Edward Hopper, Giorgio di Chirico, Edvard Munch och Aki Kaurismäki. Men några fotografer vars arbete jag verkligen uppskattar är Esko Männikö, Martin Parr, Lars Tunbjörk och Stephen Shore.

7. Berätta lite om ditt senaste projekt.

2006 började jag fotografera ”Space in common – Folkets Hus”. Det handlar om Folkets Hus utseende, ”appearance”, som har mejslats fram under ett sekel, tack vare de skilda verksamheter som ryms i byggnaderna – från facklig verksamhet till nöjen. Jag har fotograferat ett 70-tal Folkets Hus i hela Sverige, från Nilivaara i Lappland till Rosengård i Malmö. Nu har projektet fått flera stipendier och utmärkelser, och nästa år blir det en bok på Journal förlag, det känns superkul! Förhoppningsvis blir det också en utställning. Projektsajten: www.linahaskel.se/fh-swe

8. Och vad blir nästa utmaning?

Jag har ett par nya projekt i huvudet, men först vill jag se till att Folkets Hus-projektet får den spridning det förtjänar.

9. Hinner du vara ledig ibland? Vad gör du då?

Jo, jag försöker. I sommar tror jag till och med att det blir semester! Då träffar jag vänner och reser, både i Sverige och utomlands, och förstås åker jag ”hem” till New York så ofta det går, där några av mina närmaste vänner bor.

10. Är utmärkelser viktiga?

Ja, vid en första anblick ger det bekräftelse och ovärderlig marknadsföring. Men framför allt är det viktigt att mitt budskap når ut till betraktaren via bilderna, och när kunniga bedömare lyfter fram mina bilder och ger positiv kritik, då får jag en fingervisning om att jag är på rätt väg i det avseendet. För även om det är jag själv som ska avgöra vad jag vill visa och berätta, så krävs det något extra för att förmedla det till betraktaren.

Det jag hittills är mest stolt över är 1:a-priset i ”International Photography Awards 2010”, i kategorin Interiörer. Det är så enormt många och talangfulla fotografer som tävlar, från hela världen. Jag var på plats på prisutdelningen i New York i höstas, det kändes stort att utses till årets bästa interiörfotograf i en så stor tävling. Men stipendier är förstås också viktiga, för att rent ekonomiskt kunna genomföra projekt.

11. Vad skulle du göra om du inte var fotograf tror du?

Jag trivs som tidningsredaktör, både tidigare på Expressen, och i år som chefredaktör på ett av Egmont Tidskrifters magasin (dansbands- och schlagertidningen ”Får Jag Lov”). Det är fantastiskt roligt och givande att utifrån redaktionens idéer skapa berättelser med hjälp av duktiga medarbetare över hela landet, att se text och bild fogas samman till en helhet, och att ta in och bearbeta kritik och förslag från läsare.

12. Framtidsdrömmar och mål?

Att uppfinna ett dygn med 48 timmar! För jag trivs oerhört bra som fotograf – med både uppdrag och egna projekt. Att få arbeta som redaktör samtidigt är the icing on the cake!

Lina Haskel fotograferad av Elin Kudo.

1 Svar to “12 frågor till Lina Haskel”


  1. 1 David 20 augusti 2011 kl. 3:49 e m

    Hej, hur hittar man bilder som du har tagit med Rolleicorden?
    PS Jag gjorde en Bing sökning ”analog fotoblogg” när jag hittade din blogg.


Lämna en kommentar




Kategorier