12 frågor till Emma Svensson

Emma Svensson grundade den framgångsrika bildbyrån Rockfoto när hon var 20 år gammal. Hon har fotograferat de flesta av Sveriges artister, utsetts till Bästa Rockfotograf och är en sann entreprenör som ligger bakom Radar Magazine och nya satsningen Fotoresor.  Emma är även en populär kursledare på Fotografiska Akademin och gör bland annat frilansuppdrag åt modemagasin och skivbolag.

em1

Veronica Maggio

em3

© Emma Svensson

1. Vad betyder fotografi för dig?

För mig är den en stor del av hur hela mitt liv blivit. Jag började fotografera när jag var 19 år och hela mitt vuxna liv är baserat på vad som hände sedan. Vilka upplevelser jag varit med om, vilka personer jag träffat, vilka val jag gjort i livet. Så för mig betyder det så klart hur mycket som helst.

2. När och hur kom du på att du ville bli fotograf?

När jag plåtade min första konsert i slutet på 2002. Det var en magisk känsla. Ett ”wow” i hela min kropp. Jag var bara tvungen att fortsätta fotografera efter den upplevelsen.

3. Beskriv kort din bakgrund, hur du utbildat dig och var du jobbat.

Jag har ingen formell utbildning utan är självlärd. Jag har sedan jag startade Rockfoto fotograferat över 2600 konserter, skivomslag och pressbilder på de flesta svenska band och artister för att sedan gå över mer och mer till att jobba med mode och reklam. Jag har aldrig haft en fast arbetsplats utan alltid varit frilans. Några av de jag arbetar regelbundet åt är DN, Aftonbladet, Expressen, Svd, Universal, Sony, EMI, ELLE, Styleby, Nike, Rodeo och AWB. Förutom att fotografera började jag för 5 år sedan undervisa i fotografi, först på ett mediegymnasium och sedan på Fotografiska. Jag har också gjort flera olika projekt bla Håkan Hellströms fotobok, varit fotoansvarig för Peace & Love-festivalen, bildredaktör på Rodeo/Nöjesguiden, har en klubb där jag ställer ut andra fotografer.

4. Hur arbetar du med fotografi i dag?

Jag är fortfarande mångsysslande frilansfotograf. Jag fotograferar främst porträtt, mode och reklam tillsammans med föreläsningar, utbildningar och bildredaktörande. Jag gillar att driva projekt och den biten av det också. Jag är ingen renodlad fotograf utan ser mig själv mer som en inspiratör och foto-entreprenör. Just nu har jag flera ideér jag jobbar med och ett nystartat företag tillsammans med fotografen Serkan Gûnes där vi gör fotoresor. Vi håller precis på och ska lansera, vilket känns superspännande! Jag håller också på att starta en agentur och en ny fotostudio som också är ett galleri samt planerar för en stor utställning jag ska göra i vår.

5. Vad använder du dig av för teknik?

Jag plåtar nästan uteslutande med en Canon eos 5D mark III + 24-70 mm f/2,8 eller 70-200 mm f/2,8. Jag har i princip aldrig stativ, däremot använder jag en del blixtutrustning i studion. Jag använder då ProFotos batteriblixtar för det mesta, har två Acute 600R. Jag försöker alltid minimera tekniken till minsta nödvändiga.

Alla bilder jobbar jag med i Photoshop sedan. Ibland tar det 10 sekunder per bild, ibland 15 minuter, lite beroende på vilket resultat jag vill uppnå. Men jag har tyvärr sällan tålamodet att hålla på längre än så med en bild. Ju snabbare och ju mindre jag behöver ändra, desto bättre.

Jag gillar när det går snabbt och effektivt rent tekniskt. Något jag alltid behövt eftersom man bara får fota de 3 första låtarna, eller har 1 minut med ett band/för ett porträtt. Jag har tränat hela mitt liv på att göra saker så fort som möjligt (men ändå med bästa möjliga resultat).

6. Vilka andra fotografer inspirerar dig?

Jag tycker de flesta kan inspirera på ett eller annat sätt, jag försöker i alla fall hitta inspiration i alla fotografer jag kommer över. Oavsett om jag träffar dem i verkligheten, ser en dokumentär, hör en historia eller ser bilder. Jag blir också inspirerad av att lyfta fram andra fotografer. Så jag vill passa på att nämna en av mina favoriter, Jasmin Storch. En svensk ung fotograf som fotograferar med en mörk och gotisk ton i sina bilder.

7. Berätta lite om ditt senaste projekt.

Det måste vara mitt och Serkans företag Fotoresor som är det nya heta eller vad man säger! Tanken är att vi ska göra fotoresor. Att man som deltagare ska bli inspirerad, utvecklas inom fotografi tillsammans med en coach samtidigt som man får en fantastisk upplevelse. Vi kommer gör 5-6 resor under 2013 och helst dubbelt så många året efter. Vårt mål är att samarbeta med några av Sveriges bästa fotografer samtidigt som vi hittar de mest fantastiska upplevelserna till det. Jag tycker ju om själva producent-biten i det här. Att få vara spindeln i nätet och arrangera, planera och hela den biten så just nu känns detta projekt väldigt spännande. Sedan blir det såklart superkul att genomföra resorna. Själv kommer jag ha resor för ungdomar som ”min” nisch, tillsammans med en konsertfotoresa. Men jag ska också haka på Serkans resor och förhoppningsvis en modefotoresa till Paris också!

8. Och vad blir nästa utmaning?

Det blir att fixa i ordning i min nya studio. Den ligger mellan Konstfack och Hyper Island på Telefonplan och är en gammal industrilokal som nu ska bli kontor + fotostudio. Vi kommer vara 8 kreativa personer som sitter där och jobbar och det kommer vara en dröm att gå till jobbet varje dag. Sedan så håller jag också på att starta en fotoagentur som ska bli spännande att jobba mer med framöver.

9. Hinner du vara ledig ibland? Vad gör du då?

Jag försöker bli bättre på det! Jag gillar att resa, äta god mat, kolla på tv-serier och umgås med min familj. Har en bonusdotter på snart 6 år som jag försöker hitta på roliga saker med de veckorna vi har henne. Sedan har jag ett nyfunnet äventyrsintresse! Jag har börjat klättra, bestiga berg och sådant. Ska åka Vasaloppet så nu måste jag lära mig att åka längdskidor. Det är skitsvårt faktiskt.

10. Är utmärkelser viktiga? 

Det var viktigt för mig personligen i början av min karriär för att bli tagen på allvar i fotobranschen. Men när jag hade vunnit massor så blev det oviktigt eftersom det hade fyllt sin funktion. Jag har inte varit med i en enda tävling sedan 2006. Så det kan vara viktigt för en fotograf för att bli erkänd, nå ut med sina bilder, få uppmärksamhet. Att vara fotograf idag handlar om så mycket mer än bara vara duktig på hantverket och ta bra bilder. Du är också ett varumärke och det är klart att en utmärkelse i de flesta fall stärker det. Men det beror också på vart man vill nå med sitt fotograferande. För en 20-årig bloggerska som har som mål att ta fina dagens outfitbilder och har 200 000 läsare varje vecka är det helt oviktigt. För en bildjournalist som vill få en viss uppdragsgivare, göra utställningar och sälja printar är det mycket viktigare.

11. Vad skulle du göra om du inte var fotograf tror du? 

Jag skulle förmodligen arbeta som projektledare eller något annat yrke där man har många bollar i luften, får planera & koordinera samtidigt som det finns en kreativ frihet också.

12. Framtidsdrömmar och mål?

Jag skulle vilja vara en inspiration för framför allt unga samtidigt som jag får fortsätta utvecklas inom vad jag än gör. Vara frisk, glad och ha ett fint liv tillsammans med alla som är nära. Orka fortsätta förverkliga ideér och drömmar hur svårt och jobbigt det än kan vara ibland.

em4

Emma Svensson fotograferad av Mikael Dahl.

0 Svar to “12 frågor till Emma Svensson”



  1. Kommentera

Lämna en kommentar




Kategorier